Practise Cup 24.-25.11.2018
Julkaistu: 26.11.2018 00.00

Practise Cup 24.-25.11.2018

Iloinen puheensorina täyttää kaupan pihan heti aamutuimaan, kun tyttö toisensa jälkeen saapuu sovitulle lähtöpaikalle. Aikainen aamuherätys ei näy tämän joukkueen tunnelmassa. Tytöt kantavat isot Ajax-kassinsa, palloreppunsa ja patjansa autoihin ja matka valmentajien, huoltajien sekä kannustusjoukkojen kyydeissä voi alkaa. Autot suuntaavat tällä kertaa keulansa kohti pohjoista ja Tornion Practise Cup 2018 -turnausta.

Ajaxista tyttöjä on mukana kaksi joukkueellista. Toinen joukkue pelaa vuonna 2008 syntyneiden sarjaa ja toinen osallistuu vuonna 2009 syntyneiden sarjaan. Vanhemmat tytöt ovat pelanneet 8v8 -pelejä jo reilun vuoden, kun taas nuoremmista suurin osa on pelannut pääasiassa 5v5 -pelejä aina viime kauden loppuun asti. Tänä viikonloppuna kumpikin joukkue pelaa 8v8 -pelejä.

Tornioon saavutaan hyvissä ajoin ennen ensimmäistä peliä. Joukkueilla on hyvin aikaa syödä päivän toinen aamupala, vaihtaa pelivaatteet päälle, lämmitellä ja pitää pelipalaverit valmentajien, Toni Kinnusen ja Harri Panulan, johdolla.

Ensimmäisen pelin joukkuuet pelaavat toisiansa vastaan. Kokeneempi joukkue hallitsee peliä odotetusti, mutta myös nuoremmat pääsevät näyttämään pelitaitojansa. 08-joukkue vie päivän muutkin pelinsä, vastassa olivat OHF:n (Oulun HarrasteFutis) kaksi joukkuetta - taito ja kokemus jylläävät kentällä. 09-joukkueen lauantain vastustajat ovat heitä vanhempia, mutta joukkue parantaa suoritustaan peli peliltä pelikäsityksen kasvaessa ja kentän koon hahmottuessa.

Sunnuntaina 08-joukkue pelaa kaksi tiukkaa peliä, joissa molemmissa on tasaväkistä kamppailua, Ajax-tyttöjen jopa halliten peliä. Kuten aina, maalit ratkaisevat ja lopulta ensimmäisessä pelissä Ajax:n pallon- ja pelin -hallinnasta huolimatta, ottelun ainoan maalin tekee TP47-joukkue. Seuraava peli MeLua (Meri-Lappi United) vastaan päättyi maalittomaan tasapeliin. Lopputuloksena Ajax08-tytöillä oli turnauksen 3. sija ja paljon voitonnälkää seuraaviin turnauksiin. Nuorempien joukkue 09-tytöt pelasivat sunnuntain pelit oman ikäisiään vastaan ja voittavat molemmat pelit selkeillä maalieroilla sijoittuen turnauksessa neljänsiksi (voittaen oman 09-sarjan). Turnauksen lopuksi käydään pokkaamassa pokaali ja lähes tyttöjen kokoinen suklaalevy.

Kotimatkalle lähdetään hymyissä suin. Joukkueen päävalmentaja Toni Kinnunen kuvaa turnausta joukkueidensa osalta iloiseksi tapahtumaksi, missä peli parantui molemmilla joukkueilla juuri niin kuin toivottiinkin. Toki kehityskohteitakin löydettiin. Seuraavia pelejä varten tullaan harjoittelemaan ainakin äänenkäyttöä kentällä ja rohkeasti kovaa pelaamista. Takapenkeiltä alkaa kuulua rapinaa, kun tytöt availevat edellisenä iltana Haaparannan puolelta ostettuja herkkuja. Voitettua suklaatakin taitaa olla useamman suupielissä, kun autot kurvaavat takaisin Kempeleeseen.

Kiitos TP47 turnauksesta ja kaikki muutkin joukkueet peleistä - tavataan taas pelikentillä ja turnauksissa!