Ajax Sarkkirannan miesten edustusjoukkueen matkassa #3 (6.5.2019)
Julkaistu: 06.05.2019 00.00

Ajax Sarkkirannan miesten edustusjoukkueen matkassa #3 (6.5.2019)

Pohjois-Suomen 4.divisioonan avausottelu käytiin ennen vappua 28. päivä huhtikuuta Sarkkirannan tekonurmella, kun Sarkkirannan Ajaxin vieraaksi saapui Tornion Tarmo. Aurinkoinen ilma oli houkutellut myös jonkin verran yleisöä kentän laitamille. Korkealla porottava aurinko yhdistettynä Sarkkirannan stadionin verrattain mataliin lehtereihin sekä ajoittainen tuuli toivat peliin omat lisämausteensa, mutta niillä ei voida todeta olleen vaikutusta ottelun lopputulokseen.

Silmämääräisesti nähtynä molemmat joukkueet pääsivät sarja-avaukseen laajalla rosterilla. Pelityylilleen tyypillisesti Ajax otti pallonhallinnan vastuulleen heti ensimmäisen puoliajan alussa. Vaikka palloa pyöriteltiin pääosin keskikentällä ja omassa puolustuspäädyssä, myös vastustajan maalille saatiin vyörytettyä tilanteita. Jo 15 minuutin pelin jälkeen Ajax johtikin ottelua Veeti Korpelan sekä Teemu Kankaan osumilla. Ensimmäisen puoliajan loppupuolella torniolaiset saivat pienoisen paineen ja kavensivat tilanteeksi 2-1. Vierailijoiden maalin sisuunnuttamana Ajax sai käynnistettyä vielä puoliajan loppuun hyökkäyksen, jonka seurauksena se sai vapaapotkun hyvästä paikasta. Korpelan tykki puhui jälleen ja tauolle mentiin 3-1 lukemissa.

Valmentaja Ollilan pelikirjasta käännettiin seuraava sivu puoliajan aikana ja toiselle puoliajalle Ajax lähti kolmen keskuspuolustajan sekä kahden nousevan laitapuolustajan alakerralla. Nousevien laitapakkien vaarallisuuden kristallisoi oikean laitapakin tontilta noussut Mikko Karjalainen, joka pääsi niittaamaan lukemiksi jo 4-1 noin 20 minuuttia ennen ottelun loppua. Osuman jälkeen alkoi kuitenkin Ajaxin pelillisesti musta hetki ja Tarmo pääsi mukaan otteluun, iskemällä 2 maalia. Vaikuttiko johtoaseman tuoma hyvän olon-tunne tai pelirohkeuden hetkellinen katoaminen, vai oliko kenties vastustajan nerokas pelityylin muutos selitys Ajaxin heikkoon esitykseen toisen puoliajan lopussa? Piruja liiemmälti maalailematta seinille, Ajax piti kuin pitikin pelinsä kasassa ja sai iskettyä torniolaisten boksiin rangaistuspotkun arvoisesti ottelun loppumetreillä. Pilkulta Juhani Ollilla viimeisteli ottelun lopputulokseksi 5-3.

-TK