Ajax - JuNsu (4.6.2019)
Julkaistu: 07.06.2019 00.00

Ajax - JuNsu (4.6.2019)

Ajax – JuNsu (4.6.2019)

Ajaxin viime kauden nemesis; Juopulin Nuorisoseuran Urheilijat saapuivat Sarkkirannan tekonurmelle ottamaan mittaa isännistä kesäkuun aurinkoisena tiistaina. Molemmat joukkueet pelaavat sarjaa nyt nousijajoukkueen tittelillä. Vaikka Ajax veikin nimiinsä kevään harjoitusottelun, oli henkinen yliote ylikiiminkiläisillä heidän vietyä pisteet joukkueiden molemmissa kohtaamisissa viime kaudella.

Kotijoukkuetta selvästi iäkkäämpi vierailija turvautui ensimmäisellä puoliajalla vaarallisiin erikoistilanteisiin sekä fyysiseen voimapelaamiseen. Tilanteita syntyi keskikentän lisäksi molempien joukkueiden maalialueilla. Paikoittaiset tuulenpuuskat aiheuttivat JuNsun pelin avaamisessa ongelmia ja kempeleläiset pääsivät hyviin katkoihin keskialueella. Tasaväkisen ensimmäisen puoliajan pallonhallinta kääntyi kuitenkin hienoisesti Ajaxille ja se sai myös Veeti Korpelan toimesta kaksi osumaa, joista toinen tuli näyttävän yksilösuorituksen seurauksena. Pitkällä syötöllä tavoitettu Korpela otti pelivälineen haltuunsa, kuljetti ja ohitti maalivahdin sijoituksellaan. Puoliajan loppuun nähtiin myös ikävämpi tilanne, jossa Ajaxin maalivahti Eetu Terho sai näppeihinsä vastustajan monosta ja tilanteesta seuranneen kalabaliikin jälkeen Ajaxin maalille asteli Ac Oulun organisaatiosta Ajaxiin siirtynyt maalivahtilupaus Ville Myllyaho.

JuNsun kulmuri 55. peliminuutilla painui kotijoukkueen maaliin, mutta muuten Ajax puolusti mallikkaasti. Myös pallonhallinta siirtyi entistä voimakkaammin kempeleläisten hallintaan. 2-1 tilanteen tuoma paine purkaantui kun, vierailijoiden puolustus ja maalivahti sekoilivat siinä määrin, että Eeli Riipi pääsi onnistuneesti näyttämään taitojaan sijoittamisessa kaukolaukauksen muodossa vierailijoiden tyhjään maaliin.

Ajaxin vyörytys vierailijoiden maalille tuotti vielä Korpelalle hattutempun 75. peliminuutilla, ja pelin lopputulema alkoi olla tässä kohdin jo selvillä. Viime kaudella nähdyt tiukat mittelöt JuNsun kanssa saatiin tällä erää käännettyä Ajaxin näkökulmasta siihen suuntaan mihin pitikin ja lopputuloksena 4-1 jätti pisteet Kempeleeseen.

-T.K