Ajax T10-11 kesäleiri Pyhännällä 2.-4.7.2020
Julkaistu: 07.07.2020 00.00

Ajax T10-11 kesäleiri Pyhännällä 2.-4.7.2020

Ajax-Sarkkirannan T10-11 leireili viime viikolla torstaista lauantaihin Pyhännällä. Vaasa Cup peruuntui koronan takia ja joukkueen korvaavaksi toiminnaksi ja kesän kohokohdaksi aktiivinen taustaryhmä organisoi Super Camp Pyhännän. Leiristä muodostuikin erittäin onnistunut tapahtuma.

Joukkue lähti matkaan torstaiaamuna vanhempien kyydein omilla autoilla. Perille saavuttuaan tutustuttiin lähialueisiin ja mm. viereisen koulun hienoon leikkipuistoon ja minikaukaloon. Taustaryhmä jakoi sillä välin kunnan rivitalon majoitustilat 30 pelaajalle, 3 valmentajalle ja 3 huoltajalle. Seuraavaksi oli vuorossa lounasruokailu. Ruoat taustaryhmä oli tilannut pyhäntäläiseltä Feelialta ja mikä tärkeintä ruoat olivat pelaajien mieleen ja energiaa riitti. Iltapäivällä vuorossa oli ensimmäinen lajiharjoitus äärimmäisen hyväkuntoisella nurmella aivan majoitustilojen vieressä. Harjoituksen jälkeen lähdettiin suoraan uimaan.

Illalla liikuntapäivän täydensi tyttöjen itsensä 10 pelaajan ryhmissä organisoimat rastit liikuntahallissa, futiskentällä ja majoitustiloissa. Torstain iltaohjelmassa oli myös korona-ajan omatoimiharjoittelun palkintopöytä, mistä ahkerimmat harjoittelijat saivat valita palkintoja. Illan lopuksi oli perjantain 4v4 -World Cup -turnauksen joukkuearvonnat. Jokainen pelaaja nosti yhden pelaajan nimen joukkueisiin. Joukkueiden muodostamisen jälkeen tytöt saivat keskenään valita maan, piirtää logon ja suunnitella kannustushuudot sekä pelitaktiikat jne.

PERJANTAIN WORLD CUP

Perjantai-aamu alkoi aamu-ulkoilulla, aamupalalla ja 1,5h lajiharjoituksella. Lounaan jälkeen iltapäivällä oli vuorossa odotettu World Cup. Edellisillasta lähtien Argentiina, Espanja, Suomi, Meksiko, Hollanti ja Ranska hioneet peliä ja joukkuehenkeään World Cup -mestaruus mielessä. Pelejä pelattiin käytännössä nonstopina 2,5h ja lopulta Saks... korjaan Espanja voitti A-finaalissa Meksikon. Turnauksen päätteeksi pelaajat palkittiin Pyhännän sipsitehtaan tuotteilla ja finaalit voittaneet joukkueet komein pokaalein.

"Hienoa oli, että tytöt itse järjestivät joukkueen toiminnat. Monissa joukkueissa ehkä aiemmin hiljaisempina takarivissä olleet pelaajat ottivat vastuuta pelistä ja joukkueesta, me valmentajat vain tuomaroimme", T10-11 Vastuuvalmentaja Petri Turunen kertoo.

Perjantai-iltana oli ohjelmassa videoklippejä ja taktiikkapalaveri, mikä vaihtui lopulta leiridiscoksi. Tanssijalkaa tuntui todellakin vipattavan. Iltapalaksi söimme nuotiomakkarat.

LAUANTAINA VIERAITA IISALMESTA

Lauantai-aamuna saimme vieraita Iisalmesta. Klubi-36 -tyttöfutisseuran T09-10 ja T11-12 saapuivat pelaamaan sekä 8v8- että 5v5-peliä.

Vastuksena iisalmelaiset olivat oikein sopivia ja esim. 8v8-peliä ehdittiin pelata kaksi peliä loppuun asti ja molemmat pelit päättyivät tiukkojen kamppailuiden jälkeen 3-3 -numeroihin. Pelit keskeytti iltapäivällä kova sade, joka näytti jatkuvan niin pitkään että pelit oli paras keskeyttää.

Leirin antina oli erittäin paljon peliä ja hurja määrä pallokosketuksia eli jalkapallonkin kannalta leirillä oli merkitystä. Tärkeimpänä loppuelämän liikuntamuistot, yhdessäolo sekä monipuoliset offsport -ohjelmat. Takuuvarmasti tyttöjen futiskipinä roihuaa entistä isompana!

Ajax T10-11 osoittaa isot kiitokset seuran nappulapäällikkö Jarkko Lotvoselle, joka jakoi Ajax P06:n kokemuksia Pyhännän leireiltä. Myös Pyhännän kunnan vapaa-ajalle ja Matti Saaraselle isot kiitokset. Olosuhteet olivat priimat ja Matilla uskomaton tahto tehdä laajanäköisesti liikunta-asioita kuntoon, kiitokset!