Ajax napsii pisteitä vieraissa
Julkaistu: 19.07.2021 12.00

Ajax napsii pisteitä vieraissa

Oulun Reipas 2-6 Ajax Sarkkiranta (19.6.2021)

Ennen juhannustaukoa Ajax Sarkkiranta kohtasi Pateniemen nurmella Oulun Reippaan. Kumpainenkin joukkueista lähti lämpimän iltapäivän otteluun kapealla ringillä. Tatu Pietiläinen teki mainion paluun Ajaxin paitaan iskemällä ensimmäisellä puoliajalla kaksi maalia. Ensimmäisellä puoliajalla maalinteossa onnistuivat myös Atte Taipaleenmäki sekä Veeti Korpela. Vastapuolikin pääsi iskemään kahdesti, mutta Ajaxin vahvan startin jälkeen ottelussa leimahti vahva pelailun maku. Lopputulos Ajaxille 2-6.

Juopulin Nuorisoseuran Urheilijat 2-2 Ajax Sarkkiranta (7.7.2021)

Pateniemen nurmi sai taas elämänsä kyydit kun Ajax saapui Kempeleestä haastamaan kotijoukkue Junsun. Ensimmäinen puoliaika kulki pitkälti Ajaxin hallitessa palloa, mutta nihkeän tahmainen nurmi liimasi pallot tiukasti hyökkääjien jalkoihin maalipaikoissa. Merkillepantavaa oli Ajaxin maalivahdin Eetu Terhon kirmaaminen oikean laitapuolustajan tontilla, kun veräjää vartioi tällä kertaa perinteisesti juuri laitapakkina nähty kolossaalinen Ville Myllyaho.

Pallonhallintaa ajatellen onnistuneen ensimmäisen puoliajan jälkeen Junsu pääsi hieman yllättäen iskemään lukemiksi 1-0. Kymmenen minuuttia myöhemmin vasemman laidan kautta noussut Jaakko Karjalainen keskitti Junsu puolustajan käteen josta seuranneesta rangaistuspotkusta Karjalainen pisti pallon kotijoukkueen reppuun. Ajaxin epäonneksi Junsu sai roikotettua pallon vierailijoiden maaliin 73. peliminuutilla.

Ahkerasti EM-kisoja seurannut yleisö ei saanut nauttia tällä kertaa kauniista jalkapallosta, sillä kotijoukkueen taktiikka räiskiä pitkää tarttui osittain myös ajaxilaisiiin. Raivokas tasoituksen hakeminen palkittiin mitä ilostuttavimmalla tavalla, kun Väinö Räisänen keskitti viimeisellä minuutilla boksiin siten, että Veeti Korpela pääsi niittaamaan loppulukemiksi 2-2.

Kemin Palloseura Akatemia 2-2 Ajax Sarkkiranta (11.7.2021)

Veeti Korpelan kaksi maalia riittivät tällä kertaa tasuriin.

Haukiputaan Pallo/2 1-2 Ajax Sarkkiranta (18.7.2021)

Aurinkoinen ja tuulinen ilma yhdistettynä juuri päättyneen sateen liukastamaan nurmeen tarjosi Haukiputaan Keskuskentällä nautinnolliset olosuhteet nelosen jalkapallo-ottelua varten. Vajaamiehisenä startannut Haupa oli ottavana osapuolena ensimmäisen puolituntisen, kun Ajax vyörytti voimakkaan myötätuulen avustamana kotijoukkueen maalille. 13. peliminuutilla Tatu Pietiläinen viimeisteli maalintekijän rauhallisuudella sijoittamalla pallon maaliin lähietäisyydeltä. Puolentunnin kohdalla Henri Kettunen kaadettiin rankkarialueella ja Kettunen itse pisti pallon pömpeliin. Tämän jälkeen täysimiehiseksi kasvanut Haupa pääsi paremmin peliin mukaan, mutta ainoat maalipaikkansa ensimmäisellä puoliajalla se loi tekemällä tilanteet puolen kentän tuntumasta ammutuista vapaapotkuista.

Muutamaa mainiota pallorallia lukuun ottamatta toinen puoliaika tarjosi pitkien pallojen viljelyä. Tähän taktiikkaan Haupalla oli etulyöntiasema sillä puuskittainen sekä ajoittain voimakas tuuli puhalsi tällä kertaa kotijoukkueen takaa. Puolesta kentästä lähtenyt kuningassyöttö puolustuksen ja maalivahdin väliin aiheutti kempeleläisten näkökulmasta kirvelevän kavennuksen. Haukiputaalaiset nostivat runsaasti miehiä ylös ja topparina luutinut Rasmus Knuutila sai liukutaklauksella pelastettua yhden läpiajon. Kummallekin joukkueelle siunautui muutamia puolittaisia maalipaikkoja, mutta lopputulokseksi jäi oikeutettu Ajaxin 1-2 voitto.

T.K.