Ajax Sarkkirannan miesten edustusjoukkueen matkassa #2 (18.4.2019)
Julkaistu: 18.04.2019 00.00

Ajax Sarkkirannan miesten edustusjoukkueen matkassa #2 (18.4.2019)

Ajax Sarkkirannan miesten edustusjoukkueen tulevan kauden avaus lähestyy ja joukkue on saanut vyölleen tärkeitä harjoitusotteluita. Kokkolan turnauksen jälkeisenä torstaina (11.4) Ajax kohtasi Sarkkirannan tekonumerolla Junsun ja sunnuntaina (14.4) Ajax pelasi harjoitusottelun OTP:tä vastaan.

Viime kautta muistellessa Juopulin nuorisoseuran urheilijat olivat Ajaxin Akilleen kantapää vieden tiukasti molemmat kohtaamiset nimiinsä. Hyvällä rosterilla otteluun startannut Ajax otti heti kapellimestarin paikan ainakin pallonhallinnan suhteen. Palloa pelasteltiin Junsun maaliviivalta jo kertaalleen, kunnes Ajaxin vasemman laitahyökkääjän paikalla aloittanut Juhani Ollilla pääsi rokottamaan Junsun puolustusta ja pitkälle vastaan tullutta maalivahtia komealla kaukochipilla. Puoliajalle mentiin 2-0 lukemissa Veeti Korpelan ohitettua Junsun maalivahdin vielä toistamiseen.

Toiselle puoliajalle Ajax lähti hyökkäysvoittoisemmalla taktiikalla siirtyen kolmen puolustajan linjaan. Topparina kunnostautunut Jaakko Karjalainen siirrettiin keskushyökkääjän paikalle ja ensimmäisellä puoliajalla alempaa keskikenttää dominoinut Henri Junttila otettiin vaihtoon lepäämään seuraavaa mittelöä varten. Hyökkäävämpi taktiikka mahdollisti Ajaxin pallonhallinnan vastustajan kenttäpuoliskolla, eikä Junsu päässytkään muutamaa kertaa lukuunottamatta purkamaan palloa. Ajaxin italialaisvahvistuksen Simonen sekä Teemu Kankaan yhteistyö tuotti vielä yhden maalin ja ottelun loppulukemiksi jäivät 3-0. Vaikkei peli vielä aivan valmista ollutkaan, pystyi valmentaja Timo Ollila toteamaan nähneensä siinä paljon positiivista.

Miesten edustusjoukkue saikin kutsun jo seuraavaan harjoitusotteluun Castrenin tekonurmelle sunnuntaina (14.4), kun Oulun työväenpalloilijat hakivat harjoitusvastusta. Ensi kesänä sarjatasoa korkeammalla pelaava OTP saatettiin arvioida ennakkoon kovemmaksi vastustajaksi, mitä se todella Ajaxille tällä kertaa oli. Olihan vastustajan kokoonpanossa korkeampiin sarjatasoihin tähtääviä nuoria lupauksia, sekä entisiä liigapelaajia. Katastrofaalinen alku pehmeän puolustamisen seurauksena tarkoitti kuitenkin sitä, että OTP pääsi heilauttamaan Ajaxin verkkoja jo aivan ottelun alkumetreillä. Ajax onnistui kuitenkin kuittaamaan ensimmäisen puoliajan aikana Ilari Hervan antaman vapaapotkun jälkimähinästä OTP:n maalinedustalta. Toisen puoliajan tiukka ja tasainen vääntö päättyi maalittomasti ja näin loppulukemiksi jäivät 1-1.

Kokonaisuudessaan Ajax pelasi Castrenin viheriöllä omien vahvuuksiensa kautta. Pelirohkeus, onnistuneet hyökkäävät pelinrakentelut sekä fyysisyys olivat kolme pointtia, joita voitiin nähdä joukkueen otteissa aurinkoisen kevätpäivän ottelussa. Vaikka joukkueen oli tyytyminen tasapeliin, voidaan lopputuloksen olleen hyvä alkavaa kautta ajatellen. Torstaina (25.4) Ajax kohtaa vielä ennen kauden alkua Oulun Reippaan Sarkkirannan tekonurmella kenraaliharjoituksen muodossa.

-T.K