Ajaxlainen pelaaja – Peli-identiteettimme

Pelaajakehityksessä tavoitteenamme on, että Ajax-Sarkkirannan joukkueissa kasvaneella pelaajillamme on tunnistettava ajaxlainen identiteetti ja leima. Tavoittelemme kasvattavamme pelaajia, jotka ovat:

Keskimääräistä taitavampia

Pelaaja omaa monipuoliset liikuntataidot sekä vaativat pallonkäsittely-, kuljetus- ja harhautustaidot sekä loistavan potkutekniikan niin syöttö- kuin laukaisutaitojen osalta, joita hän kykenee hyödyntämään kansainvälisen jalkapallon edellyttämässä pelinopeudessa. Ajaxlainen pelaaja hallitsee myös taidokkaan puolustamisen ennakoiden sekä aggressiivisesti ja oikea-aikaisesti prässäten ja riistäen vartaloaan hyödyntäen. Ajaxlaisen pelaajan ei tarvitse yllättyä intensiteetistä, johon hän törmää siirtyessään kovemmille peliareenoille.

Ajattelevia

Pelaaja osaa nopeasti havainnoida peleissä ympäristöään keräten sieltä pelitilanteen kannalta oleellisimman ja riittävän informaation nopeaa peliä edistävää päätöksentekoa varten. Pelaaja löytää itselleen uusia ratkaisumalleja pelitilanteen ratkaisemiksi ja taitojensa kehittämiseksi. Pelaaja osaa myös ajatella jalkapallon merkitystä ja arvoja itselleen ja joukkueelle asettamalla itselleen lyhyen ja pitkä aikavälin tavoitteita sekä osallistumalla joukkueensa tavoitteen asetteluun. Pelaaja osaa vaalia jalkapallokulttuuria seuratasolta kansainväliselle tasolle.

Urheilullisia

Ajaxlainen pelaaja on nopea, ketterä ja räjähtävä sekä omaa riittävät liikkuvuus-, voima- ja kestävyysominaisuudet laadukkaaseen harjoitteluun ja pelisuoritukseen. Ajaxlaisen pelaaja pystyy nauttimaan maksimimäärän terveitä harjoittelupäiviä huolehtien levosta, palautumisesta, lihashuollosta, ravinnosta ja unesta. Ajaxlainen pelaaja kokee itsensä fyysisesti ja henkisesti vahvaksi aloittaessaan uudessa toimintaympäristössä siirtyessään pelaajapolullamme eteenpäin, maajoukkueisiin ja muihin korkeamman tason joukkueisiin.

Taisteleva

Taitava, ajatteleva ja urheilullinenkin ajaxlainen pelaaja joutuu tilanteisiin, joissa vaaditaan venymistä omien kykyjen äärirajoille. Taisteleva ajaxlainen pelaaja tietää, että periksi antaminen ei ole vaihtoehto epäonnistumisen hetkellä tai ylivoimaisenkaan vastustajan edessä. Hän ymmärtää, että jokaisen pelitilanteen ratkaisuun liittyy mahdollisuus oppia uutta sekä kehittää fyysisiä ja henkisiä ominaisuuksia. Taisteleva ajaxlainen on edelleen ajatteleva, sillä hän tietää, milloin hänen tulee taistella aggressiivisesti ja milloin rauhoittaa mieltään, kehoaan ja peliä. Taisteleva ajaxlainen osaa mm. ajoittaa aggressiivisen prässin, reagoida pallonmenetykseen välittömällä prässillä ja mennä 50/50-tilanteisiin voittajan asenteella.

Peli-identiteettimme tulee näkyä peleissämme, jotka ovat seuramme tärkeimpiä käyntikortteja! Pelitapamme perusperiaatteita ovat seuraavat:

Pelirohkeus ja aktiivisuus pallollisena, pallottomana hyökkääjänä ja puolustajana! Kannusta kaveria! Muista takaprässi!

Jokainen peli lähdetään voittamaan muttei hinnalla millä hyvänsä. Jokainen peli on ensisijaisesti pelaajan kehittymistä palvelevaa. Valmennuksesta ilmenee selkeä pelikohtainen teknis-taktinen (ja taktinen) teema.

Vaihtopenkillä kehittymistä ei tapahdu. Leikkimaailman otteluissa (U6-U11) aina Puolen Pelin Takuu pelin kokoonpanoon nimetyillä pelaajilla. Peliaika suositellaan jakamaan pelaajien kohdalla mahdollisimman tasaisesti pelin rakenne ja pelaajan vireystila huomioiden myös vanhemmissa ikäluokissa. Näin olleen kaikille tarjotaan osallistumisen ja kehittymisen mahdollisuus.

Peli avataan aina lyhyellä syötöllä tai heitolla, kun se on mahdollista. Maalivahti osallistuu pelin avaamiseen aktiivisesti pelattavaksi liikkuen ja jalalla pelaten. Puolipitkät ja pitkät avaukset 1. prässilinjan yli, kun lyhyellä avaaminen ei mahdollista. Näissäkin on aina selkeä kohde (pelaaja/tyhjä tila)

Peliä rakennettaan sekä laitojen että keskustan kautta. Murtautuminen tapahtuu sekä laitojen että keskustan kautta.

Puolustaminen tapahtuu rohkeasti eteenpäin – koko joukkueella ja tilannekohtaisella järkevyydellä. Puolustuslinja ja maalivahti nousevat tilanteen mukaan muun joukkueen mukana. Maalivahdin aktiivinen pelaaminen puolustustilanteessa pelastaa enemmän läpiajoja kuin mitä kaukolaukauksilla tehdään maaleja.

”Reilu peli, Reilu kaveri” – Valmentajat kannustavat ja ohjaavat peliä positiivisella otteella. Pelaajat kannustavat toisiaan sekä kunnioittavat vastustajia ja tuomareita.

Ajaxlaiseen Peli-identiteettiin (PeliID) tähtäävä harjoitteita luodaan parhaillaan valmennuslinjamme päivityksen yhteydessä.