Ajax - Tornion Tarmo
Julkaistu: 09.08.2019 00.00

Ajax - Tornion Tarmo

Ajax - Tornion Tarmo (3.8.2019)

Tervolan stadionille oli kerääntynyt verrattain ilahduttavasti jalkapallokansaa seuraamaan Tornion Tarmon ja Ajax Sarkkirannan välistä kamppailua. Pienehkö mutta hyväkuntoinen nurmi tarjosi hiuksenhienon hyödyn kotijoukkueelle, sillä kempeleläiset ovat harjoitelleet pääosin tekonurmella. Kumpainenkin joukkue lähti otteluun melko kapealla miehistöllä ja Ajaxin hyökkäyspäähän asettui myös joukkueen toinen maalivahdeista; Ville Myllyaho, joka toi erikoistilanneosaamista islantilaismaisten jättimäisten sivurajaheittojen myötä.

Ottelun alku oli selvästi Ajaxin käsissä ja jo toisella peliminuutilla Eemeli Keränen upotti komean putoavan lehden Tarmon maaliin. Tästä seurasi kuitenkin Tarmon pääsy mukaan peliin. Ensimmäinen puoliaika vietettiinkin pääosin Ajaxin kenttäpuoliskolla, eivätkä kempeleläiset saaneet keskikentän ja puolustuksen yhteispeliä toimimaan perinteiseen tapaan.Vahva rynnistys toi Tornion jalkapalloilijoille kaksi maalia ja tauolle mentiin kotijoukkueen 2-1 johdossa.

Toisella puoliajalla Ajax muutti pelisysteemiään hyökkäävämpään suuntaan ja otti pelin haltuunsa. Mario Gomezmaisesti kärjessä operoinut Teemu Kangas vei vierailijat kahdella osumallaan 2-3 johtoon.

Varoituksen sana sillä nyt seuraa raportin katkera osuus. Pelin ollessa jo pitkästi lisäajalla torniolaiset murtautuivat vasemmalta laidalta Ajaxin boxiin. Puolustustehtäviin joutunut maaliruisku Veeti Korpela liukui pallon tyylipuhtaasti hyökkääjän hallusta, mutta muuten mallikkaasti tehtävästään suoriutunut päätuomari päätti viheltää pallon pilkulle, josta Tornion Tarmo pääsi niittaamaan loppulukemiksi 3-3. Yhden pisteen nappaaminen Tervolasta oli Ajaxille tästä syystä vain katkeraa kalkkia, eivätkä edes torniolaisten tarjoamat käristemakkarat ottelun jälkeen tuoneet helpotusta tähän tyytymisen tunteeseen.

-T.K.