Seurayhteistyö tiivistyy!
Julkaistu: 27.11.2019 00.00

Seurayhteistyö tiivistyy!

Junioritoiminnan pelaajapolku ottaa merkittäviä askeleita seurayhteistyösopimuksen myötä

Ajax-Sarkkiranta, Tervarit Juniorit, Limingan Pallokarhut ja Oulu Nice Soccer ovat allekirjoittaneet 2+4 vuotisen seurayhteistyösopimuksen. Sopimuksessa on mm määritelty ikäluokittaiset yhteistyön muodot ja sitä kautta parannetaan pelaajien laadukasta arkea, sekä taataan harrastamisen mahdollisuus eri tasoilla, eri ikävaiheissa. Sopimuksen kautta myös käytössä olevat resurssit voidaan hyödyntää tehokkaammin.

Tässä vaiheessa seuroja on mukana edellä mainitut neljä seuraa, mutta keskusteluissa on ollut vahvasti mukana muitakin seuroja, joten sopimuksen laajentuminen tulevaisuudessa on täysin mahdollista.

Pitkään rakennetun sopimuksen allekirjoitus veti syystäkin seuraväkeä hymyyn. Tervarit Junioreiden toiminnanjohtaja Ville Luotola kertoili tunnelmiaan seuraavasti: ”2,5 vuotta sitten aloitettiin keskustelut miten toimintoja voitaisiin tehostaa ja järkeistää sekä kuinka käytössä olevat resurssit saataisiin kohdennettua paremmin pelaajiemme ja joukkueidemme toimihenkilöiden parhaaksi. Monia toimenpiteitä on tehtykin ennen sopimusta, joista näkyvimpiä ovat toki Ojan Rauta Areena (jalkapallon osalta Ajax ja Tervarit Juniorit yhteistyö) sekä yhteiset valmentajakoulutukset ja laaja pelitoiminta. 2018 joulukuussa alettiin sitten jatkojalostamaan yhteistyötä ja laittamaan asioita sopimusmuotoon. Rakenteemme on nyt aikaisempaa paremmassa kunnossa. Edelleenkin ns kilpailemme keskenämme, mutta se kilpailu on enemmänkin laadullista kilpailua, josta korjaamme yhdessä hedelmät.”

Limingan Pallokarhujen jalkapallojaoksen puheenjohtaja Janne Kuustie oli niinikään sopimuksesta hyvillään: ”Hyvä, että yhdessä suunniteltu yhteistyö on nyt virallisesti myös paperilla. Sopimus antaa hyvän pohjan yhteistyölle.”

Ajax-Sarkkirannan varapuheenjohtaja Pekka Tervonen nosti puolestaan esille pelaajat: ”Sopimus on erittäin pelaajakeskeinen. Viime kesänä pilotoimme jo osioita mm 2010-syntyneiden ikäluokassa erittäin hedelmällisin tuloksin. Sopimus ei ole mikään paperitiikeri, vaan käytännön työkalu pelaajiemme parhaaksi.”

Oulu Nice Soccerin valmennuspäällikkö Jukka Dunder oli mielissään, että tyttöpuolen yhtistyö Oulun alueella kehittyy ”Vihdoinkin saamme kehitettyä Oulun alueella tyttöpuolen yhteistä pelaajapolkua. Tämä on erittäin tärkeä askel kohti parempaa tulevaisuutta ja tarkoitus on kehittää tyttöpuolen pelaajapolkua niin kilpa- haaste- kuin harrastetasolla edelleenkin.”

Ajax-Sarkkirannan toiminnanjohtaja Arttu Kauppinen kiitteli puolestaan seuroja rakentavasta ja ratkaisuhakuisesta työskentelystä: ”Pidimme useamman tilaisuuden sopimuksen eri osa-alueiden rakentamiseen liittyen. Prosessi eteni johdonmukaisesti ja ratkaisukeskeisesti. Kiitos myös Palloliitolle ja sieltä erityisesti Esa Saajannolle sparrauksesta kokouksiin liittyen. Tästä on hyvä jatkaa ja toivottavasti uusia seuroja liittyy mukaan tekemään asioita yhdessä aikaisempaa paremmin alueemme jalkapallon eteen. Edelleenkin pitää muistaa, että tehtävää ja kehitettävää riittää.”

Seurayhteistyösopimuksen sisältöön pääsette tutustumaan seuran sivujen ja joukkueiden sivujen julkisesta materiaalipankista.

JS Hercules tulee myös vahvemmin mukaan tukemaan junioriseurojen toimintaa

Laajaa junioripuolen yhteistyötä tehneet Tervarit Juniorit, Ajax-Sarkkiranta, Haukiputaan Pallo ja Limingan Pallokarhut lähtevät kehittämään poikapuolen pelaajapolun seuraavaa askelta Kakkosessa pelaavan Herculesin kanssa.

Herculesin paidassa pelasi jo viime kaudella seurayhteisön nuoria pelaajia ja tätä linjausta tullaan edelleen vahvistamaan. Nyt rinnalle saadaan 2 500 junioripelaajan ja 5 000 futisvanhemman upea yhteisö sekä seurojen osaavat valmennustiimit, jotka jatkavat laadukasta työtään alueellisen kilpa- ja harrastetoiminnan parissa. Hercules tuo taustatoimijoineen pelaajapolun rakentamiseen laajan kansainvälisen verkoston sekä osaamista urheilutieteen, -testauksen ja -teknologian saralta.

Herculesin hallitukseen tulee liike-elämän puolelta henkilöitä, jotka tuovat osaamisensa
seurayhteisön tueksi. Hallitus keskittyy toiminnan edellytysten luomiseen ja liiketoiminnan kehittämiseen. Jalkapallon linjauksista vastaa erillinen toimielin tiiviissä yhteistyössä junioriseurojen valmennusjohdon kanssa. Hercules toimii taloudellisesti omana yksikkönään.

“Toiminnassa noudatetaan heti alusta lähtien tiukkaa budjettiohjausta ja toimintaa kehitetään realististen talousraamien puitteissa, mikä mahdollistaa yhteisön pitkäjänteisen kehittämisen kohti asetettuja yhteiskunnallisia ja urheilullisia tavoitteita.”, kertoo Miika Hakola, joka on yksi hankkeen vetäjistä.

Tulevalla kaudella Herculesin valmennuksesta vastaa Mikko Isokangas valmennusryhmineen. Herculesin päätavoite on taata laadukas ja kokonaisvaltaisen kehittymisen mahdollistava toimintaympäristö nuorille, eteenpäin pyrkiville urheilijoille. Urheilullisten pyrkimysten lisäksi seurayhteisö takaa kaikille sopivan ja mieluisan joukkueen harrastaa jalkapalloa sekä tavoitella unelmiansa niin kentällä kuin kentän ulkopuolella.

Yhteisömme on pelaajamäärältään Suomen suurimpia ja vastaa reilua neljännestä Pohjois-Suomen jalkapalloilijoista.

“Kahden ja puolen vuoden aikana rakennettu laaja seurayhteisömme tarvitsee pelaajapolulle seuraavan askelman ja vahvasti kehittyvä Hercules on paras vastaus siihen.”, toteaa toiminnanjohtaja Ville Luotola Tervarit Junioreista.

Lisätiedot JS Herculesin osalta: Ville Luotola, Tervarit Juniorit ry. / 0443609229 / ville.luotola@tervaritjuniorit.fi