Seurayhteistyö laajenee tytöissä kaudella 2021!
Julkaistu: 08.10.2020 00.00

Seurayhteistyö laajenee tytöissä kaudella 2021!

Haukiputaan Pallo liittyy vahvana tyttöjalkapalloseurana Ajax-Sarkkirannan, Tervarit Juniorien, Limingan Pallokarhujen ja Oulu Nice Soccerin 2019 solmimaan seurayhteistyösopimukseen tyttöpuolen laadukkaan pelaajapolun kehittämiseksi. Uusi seurayhteistyösopimus kattaa kaudet 2020-2021 ja 2021-2022 sekä sisältää 4 vuoden vuosittaisen option. Sopimuksessa on mm. määritelty ikäluokittaiset yhteistyön muodot, joiden avulla parannetaan pelaajien laadukasta arkea, sekä taataan harrastamisen mahdollisuus eri tasoilla, eri ikävaiheissa. Sopimuksen kautta myös käytössä olevat resurssit voidaan hyödyntää tehokkaammin. Yhteistyösopimukseen määrittämiin toimintoihin on myös muiden seurojen mahdollista osallistua sopimusseurojen yhteisellä päätöksellä ja yhteistyötä voidaan laajentaa pysyvämpäänkin muotoon.

Haukiputaan Pallon puheenjohtaja Markku Kohonen kommentoi sopimustaan tuoreeltaan:

”Sopimus on erinomaisen hieno asia seuran ja koko seurayhteisön kannalta. Uskon, että toiminta tuottaa tyttöjalkapalloilijoita huipulle, aina liigapelaajiksi saakka. Tytöt kehittyvät pelaajina eri ikäisinä ja sovitulla toiminnalla mahdollistetaan tyttöpelaajien pääsy kaikkien kohdalla omalle huipulleen laajan yhteistoiminnan kautta. Näin vältytään varhaisilta dropouteilta.”

Kaudella 2020 seurayhteistyötä on toteutettu Oulun Nice Soccerin järjestämillä yhteisleireillä 2008-2011-syntyneille tytöille. Haukiputaan Pallon kanssa seurayhteistyö on realisoitunut jo ennen yhteistyösopimuksen allekirjoittamista alueellisessa valmennuskeskustoiminnassa, missä Ajax-Sarkkiranta ja Limingan Pallokarhut ovat toimineet satelliittiseuroina Haukiputaan Pallolle. Tämä on omalta osaltaan mahdollistanut Oulun seudun tyttöikäluokkien pelaajien ja valmentajien edelleen kehittymisen kohti laadukkaampaa pelaajan arkea.

Yhteistyösopimuksen myötä Oulun seudulle syntyy laadukas tyttöpelaajapolku, jonka tavoitteena on kehittää tyttöpelaajia laajalla rintamalla ylläpitäen elinvoimaiset paikalliset joukkueet mahdollisimman pitkään. Kilpatasolla tavoitteena on muodostaa kolme kokoaikaisesti yhdessä harjoittelevaa joukkuetta U14-15-vaiheessa ja U13-vaiheesaa kolme osa-aikaista yhteisjoukkuetta (pääasiallinen toiminta oman seuran joukkueessa), joiden kaikkien tavoitteena ikäluokkansa Liiga Pohjoinen. U18-vaiheessa pitkän aikavälin tavoitteena on saada kaksi joukkuetta kamppailemaan säännöllisesti SM-sarjapaikasta. Ikäluokissa mahdollistetaan liikkuvuus seurojen ja joukkueiden välillä pelaajille sopivan tason ja yhteistyöseurojen elinvoimaisten joukkueiden mahdollistamiseksi.

Kaudella 2020-2021 seurayhteisön tyttö- ja naiskilpajoukkueet ovat seuraavat:

Edustus: ONS, HauPa, Ajax. Futsal: Pallokarhut YJ

U18: ONS B1 (SM-karsintasarja), HauPa YJ, ONS B2 ja ONS B3 (Ykkönen), joista HauPa YJ:llä tavoitteena paikka SM-karsintasarjasta. Futsal: Ajax YJ ja Pallokarhut YJ (futsal T18 Ykkönen).

U15: ONS 06, HauPa T06, Ajax T0607 (Liiga Pohjoinen / karsinta). Futsal: Pallokarhut YJ (T15 Ykkönen)

U14: ONS 07, HauPa T07 (Liiga Pohjoinen / karsinta), lisäksi osa-aikainen YJ mahdollinen (Liiga Pohjoinen / karsinta)

U13: Ajax T08 YJ, ONS 08 YJ, HauPa T08 YJ (Liiga Pohjoinen / karsinta)

U13 osa-aikainen YJ-toiminta käynnistyy Ojan Rauta Areenalla torstaina 5.11. (18:00-19:45) ja jatkuu säännöllisesti viikoittaisella yhteisharjoituksella koko kauden. Lisäksi lisäharjoitusvuoroja järjestetään mahdollisuuksien mukaan. Yhteisharjoituksiin ovat tervetulleita kaikki seurayhteisömme pelaajat, mutta toimintaan on mahdollista osallistua myös muiden seurojen pelaajat, mistä lisätietoa antaa ONS:n valmennuspäällikkö Jukka Dunder (jukka.dunder@onssi.fi). U13 osa-aikainen YJ-toiminta on maksutonta marraskuun ajan. Tämän jälkeen osa-aikainen YJ-toiminnan maksu on 20€/kk, jolla katetaan vuorokulut, sarja- ja tuomarimaksut, sekä YJ-sopimus- ja hallinnointikulut. Yhteisjoukkueiden vastuuvalmentajat ovat Toni Kinnunen (UEFA B, Ajax), Rami Nissema (MV D, HauPa) ja Jussi Vasala (UEFA B, ONS) sekä maalivahtivalmentaja Arttu Kauppinen (UEFA B, MV D, Limingan Pallokarhut).

YJ-toiminnan vastuuhenkilönä toimii 2020-2021 Jukka Dunder jukka.dunder@onssi.fi

Muissa ikäluokissa lisätietoja joukkueiden toiminnasta antavat seurojen vastuuhenkilöt:

ONS: Jukka Dunder jukka.dunder@onssi.fi

HauPa: Petra Körkkö junioripaallikkotytot@haupa.fi