Ajax-Sarkkirannalla takana antoisat koulutusviikot!
Julkaistu: 22.02.2019 00.00

Ajax-Sarkkirannalla takana antoisat koulutusviikot!

Ajax-Sarkkirannan joukkueiden toimihenkilöt ja valmentajat ovat olleet viimeisimmät viikot tiukasti "koulun penkillä" sekä seurakehitystyön parissa.

Savotta alkoi 12.2.2019 toimihenkilöillan parissa. Tilaisuudessa Kempeleen kunnantalon valtuustosalissa oli mukava osanotto. Toimihenkilöillassa tiedotettiin mm vuoden 2019 projekteista, joista on hyvä nostaa esille lyhyesti kolme merkittävästi seuramme toimintaa kehittävää osa-aluetta:

Peli-identiteetti työ: Työn tavoitteena on päivittää Ajaxilainen peli-identiteetti ja dokumentoida siihen liittyen tärkeimmät harjoitteet ikäluokittain valmennustoiminnan tueksi.

Seuratoiminnan käsikirja: Työn tavoitteena on päivittää Ajaxin seuratoiminnan käsikirja nykyisiä toimintamalleja ja ohjelmistoja vastaavaksi, jotta Ajax-joukkueiden toimihenkilöillä on käytössään selkeä ja ajantasainen tukimateriaali tehtäviensä tueksi. Lisäksi uusi seuratoiminnan käsikirja tuo hyvät käytännöt jokaisen joukkueen käytettäväksi aikaisempaa tehokkaammin ja yhdenmukaistaa joukkueidemme toimintaa.

Pelaajapolku - seurayhteistyösopimus: Sopimuksen tavoitteena on kirjata jo olemassa olevat ja uudet seurayhteistyön muodot selkeästi ikäluokittain. Sopimuksella taataan toimiva pelaajapolku "vauvasta-vaariin" tasolla kuin tasolla eri ikäluokittain.

13.2. Ajax-valmentajat pääsivät starttaamaan peli-identiteettityön. A-maajoukkueen valmennusryhmään kuuluva pelaajalegenda Mika Nurmela kävi pohjustamassa työtä antamalla siihen johdannon. "Nure" kertoi kattavassa esityksessään siitä kuinka jalkapallo pelinä on muuttunut, mitkä ovat nykypäivän vaatimukset kv-/maajoukkuepelaajalle ja kuinka valmentaja voi pelaajapolulla auttaa pelaajaa saavuttamaan nämä tavoitteet. Iso kiitos "Nurelle" antoisasta vierailusta.

16.-17.2. Ajax-Sarkkirannan kehityksenseurannassa olevien joukkueiden (P2006, P2007 ja P2008) valmentajat olivat puolestaan mukana valmentajakoulutuksessa. Palloliiton uusi koulutuspäällikkö Ricardo Duarte veti yhdessä Juha Malisen kanssa mielenkiintoisen setin pienpeleistä ja pelin kautta opettamisesta. Koulutukseen kuului mm luentoja, malliharjoituksia ja pelaaja-analyysiä hyökkäävien kuin puolustavien roolien kautta (kuva). Iso kiitos Ricardolle ja Juhalle antoisasta koulutuksesta.

20.-21.2. oli puolestaan vuorossa kehityksenseurantaan liittyvä vierailu Juha Malisen johdolla. Ensimmäisenä päivänä käytiin seuratason tilannekatsaus ja asetettiin tavoitteita tulevaan sekä seurattiin P2006, P2007 ja P2008 joukkueiden harjoitukset. Harjoitukset olivat kaikki hyvin suunniteltuja ja johdettuja. Juha antoi jokaiselle valmennustiimille rakentavat palautteet harjoituksista. Toisena päivänä Juha Malinen piti Ajax-koutseille koulutuksen, jossa pureuduttiin vielä uudelleen pelin kautta opettamiseen ja pienpeleihin sekä nykypäivän jalkapallon vaatimuksiin. Lisäksi "Mali" avasi Oulu Football Academyn toimintaa ja luotiin hieman katsausta myös siihen miten vastaavaa toimintaa voitaisiin jalkauttaa Kempeleeseen. Iso kiitos Juhalle antoisasta vierailusta.

Tästä on hyvä jatkaa kohti tulevaa!