Seurayhteistyön uusi ulottuvuus!
Julkaistu: 14.09.2019 00.00

Seurayhteistyön uusi ulottuvuus!

13.-14.9.2019 Jyväskylässä pidettiin SPL:n aluevalmennuskeskusten organisoima kehittymisen seurantatapahtuma. Ajax-Sarkkiranta, Haukiputaan Pallo ja Limingan Pallokarhut osallistuvat toimintaan yhteistyössä (Oulu YJ). Kehittymisen seurannassa on kaudella 2019-2020 mukana neljä ikäluokkaa. Nyt pidetty tapahtuma oli tarkoitettu 2008- ja 2009-syntyneiden ikäluokille. Viikon päästä on 2006- ja 2007-syntyneiden vuoro.

Yhteistyö starttasi toimintaan mukaan hakemisella. HauPan sovittiin toimivan "emäntäseurana", jota Ajax ja Pallokarhut "tukevat". Hyväksytyn haun jälkeen pidettiin seurayhteistyössä suunniteltu ja toteutettu starttitapahtuma jokaiselle ikäluokalle. Tapahtuman kautta määritettiin seurakohtaiset pelaajakiintiöt jokaiseen ikäluokkaan. Ennen tapahtumaa luvassa olivat vielä yhteisharkat.

Ensimmäinen pelaajakehitystapahtuma oli sisällöltään erittäin positiivinen! Ensimmäinen päivä alkoi toki aikaisin kun JS Matkojen bussi käänsi nokan kohti Jyväskylää aamuvarhaisella klo 05.00. Hyvin aikataulutettu ja mielenkiintoinen ohjelma pitivät kuitenkin vireystilan korkealla koko päivän. Ensimmäisen päivän ohjelmaan kuului mm pallollisia ja pallottomia testejä, joista saatiin suora vertailtavuus Sami Hyypiä Akatemian testitulosdataan. Lisäksi pelaajat saivat infoa liikunnan-, ravinnon- ja levon merkityksestä. Valmennus puolestaan kouluttautui sekä osallistui fysiikkaharjoittelun valmentajafoorumiin. Testi ja koulutuspläjäyksen jälkeen majoituttiin kylpylähotelli Laajavuoreen ja suunnattiin vielä illaksi pelaamaan kaksi peliä/ikäluokka. Muut Pohjoisen- ja Keski-Suomen seurat toiminnassa ovat Pallokissat Kuopiosta ja JyPK Jyväskylästä. Eli molemmat kohdattiin perjantaina kertaalleen. Illan jo pimetessä ja pelaajien painaessa päät tyynyyn valmennus pääsi vielä palloliiton videoanalyytikkojen työstämien otteluklippien pariin. Monipuolinen ja antoisa päivä!

Lauantai alkoi valmennuksen pitämillä videopalavereilla pelaajille, jonka jälkeen suunnattiin jälleen pelien pariin. Pelit Jyväskylää ja Kuopiota vastaan olivat perjantain tapaan erittäin hyviä ja tapahtumaan määritetyt teemat tulivat peli peliltä paremmin ja paremmin esiin. Päivä piti sisällään lisäksi palautetilaisuudet valmennukselle ja pelaajille. Kotimatkalle voitiin suunnata erittäin hyvillä mielin ja uusien oppien lisäksi nähtiin, että Ajaxissa, HauPassa ja Pallokarhuissa tehdään erinomaista työtä pelaajakehitykseen liittyen. Palloliiton väeltä saatiin erittäin hyvää palautetta niin pelaajiin, kuin valmennukseen liittyen. Yhteistyön kautta saimme mm hyvin roolitetut valmennustiimit joukkueille ja maalivahtivalmennuksen tapahtumaan.

Kiitokset Palloliitolle ja aluevalmennuskeskukselle hyvin järjestetystä tapahtumasta kaikin puolin. Seuraavaksi luvassa on valmentaja- ja valmennuspäällikkö koulutusta loka-marraskuussa sekä seuravierailu ennen kevään pelaajakehitystapahtumaa. Niitä innolla odottaen.

Hajapa! Paha! (tyttöjen keksimät, seuranimistä sorvatut huudot ennen peliä :)

Kuvakavalkadi: