Jarkko Lotvonen Ajax-Sarkkirannan Tutoriksi!
Julkaistu: 31.01.2020 00.00

Jarkko Lotvonen Ajax-Sarkkirannan Tutoriksi!

Valmennuksen kehittäminen ottaa U11 ja nuoremmissa järkälemäisen harppauksen, kun Jarkko Lotvonen (UEFA B) aloittaa Tutorina 1.2.2020, jolloin hän pääsee heti työtehtävien pariin Talviliigan pelien seuraamisen ja tutoroinnin parissa. Pitkän linjan Ajax-valmentajana (P06) Jarkolla on vahva näkemys siitä, mitä aloittavilla ikäluokilla ja 5v5 maailmassa tulee tehdä, jotta pelaajilla on valmiudet laadukkaaseen harjoitteluun ja kehittymiseen niin teknis-taktisesti, fyysisesti kuin henkisestikin. Vahvalla, luokanopettajan työstä ansaitulla pedagogisella osaamisellaan Jarkolla on hyvä näkemys lapsen kehitysvaiheen huomioivasta valmennuksesta ja harjoittelusta. Kuluvalla viikolla Jarkko suoritti Tutor-koulutuksen Eerikkilässä, jossa hän otti ensiaskeleet opiskeluiden merkeissä kohti Ajaxin toimivaa tutor-järjestelmää. Seuramme nuorimmat joukkueet tulevat saamaan tästä mahtavan ja kaivatun hyödyn toimintaansa!

Tutor -ohjelma on lasten vaiheeseen suunnattu kehityshanke, jonka tavoitteena on alle 11-vuotiaiden valmennusosaamisen vaikuttavuuden vahvistaminen sekä omassa seurassa että lähialueen yhteistyöseuroissa. Vahva painopiste suuntautuu etenkin kahteen aloittavaan ikäluokkaan – joissa olennaista on laadukas startti ja kiinnittyminen lajiin. Yhteistyöseurana tässä toimii Limingan Pallokarhut, jonka valmennuksen kehittäminen kuuluu myös Tutorin tehtäviin. Tutorin työtehtävänä on lisäksi vahvistaa valmennusosaamisen vaikuttavuutta ja koulutettujen valmentajien määrää sekä Tutor- että yhteistyöseuroissa. Tutor tukee seurayhteisön alle 11 -vuotiaiden valmentajien arkivalmennuksen laatua ja kehittämistä kohtaamalla valmentajia arjessa, seuraamalla systemaattisesti valmentajien harjoituksia ja otteluita sekä antaen niistä rakentavaa Palloliiton ja seuran valmennuslinjan mukaista palautetta. Tutor huomioi myös innokkaimpia valmentajia yksilöllisesti.

Vastavalittu tutor kommentoi uutta työtehtäväänsä tuoreeltaan: ”Hienoa päästä mukaan Ajaxin valmennus- ja seuratoiminnan kehittämiseen entistä aktiivisemmalla panoksella mukaan. Koen, että juuri alkuvaiheen toiminnassa asetetaan niin harjoittelu- kuin joukkueen muuhun toimintaan tietyt raamit, joiden tuloksia ulosmitataan sitten myöhempien ikäluokkien laadukkaassa tekemisessä. Mukava on myös nähdä, että Ajax seurana on havainnut saman ja päättänyt panostaa ko. vaiheeseen Palloliiton järjestelmän avustuksella. Seurassa on muutenkin mahtava pöhinä päällä. Erityisen tyytyväinen täytyy olla 5v5 -vaiheen joukkueiden aktiiviseen ja iloiseen tekemiseen. Joukkueiden kanssa on varmasti hedelmällistä päästä työskentelemään.”

Ajax toivottaa Jarkon tervetulleeksi seuraan uudessa roolissa!