Petri Turunen nappulapäälliköksi - 5v5 tyttöikäluokkiin uusia panoksia!
Julkaistu: 01.02.2021 09.55

Petri Turunen nappulapäälliköksi - 5v5 tyttöikäluokkiin uusia panoksia!

Ajax-Sarkkiranta jatkaa joukkuevalmennuksen tuen kehittämistä ja tällä kertaa kohteena nappulavaiheen tyttöjalkapallo. Jo 7 vuotta seurassa valmentanut ja Easyfutiksen harrastemanagerina tunnettu Petri Turunen hyppää nappulapäällikön tehtäviin tukemaan erityisesti T12/13, T14/15 sekä aloittavien tyttöjoukkueiden toimintaa.

Petrillä on vahva ja monipuolinen osaaminen jalkapallotaitojen ja motoristen valmiuksien kehittämisessä. Hän on suorittanut valmennuksen ammattitutkinnon ja kouluttautunut myös motoristen liikuntataitojen Taitoc-ohjaajaksi. Lisäksi Petri toimii Rankkojen Ankkojen päävalmentajana naisten salibandyn F-liigassa.Tehtävien osa-aikaisuus mahdollistaa näinkin mielenkiintoisen yhdistelmän, kun urheilun huippuosaajasta on kysymys. 5v5-tyttöjoukkueet tulevat saamaan erinomaista tukea toimintaansa, sillä Petri on toiminut valmentajana erinomaisissa T08/09 ja T10/11 -joukkueissa niiden alkutaipaleelta saakka. Aiemmin 5v5 -tyttöjoukkueiden valmennusta tukenut Jarkko Lotvonen jatkaa 5v5 -poikajoukkueiden nappulapäällikkönä ja saattelee mentoroinnillaan P11-joukkueen 8v8-maailmaan.

Vastavalittu nappulapäällikkö kommentoi uutta työtehtäväänsä tuoreeltaan:

”Hieno juttu, että joukkueiden jatkumo on rakentunut myös tyttöpuolelle. Niin yksilö- kuin joukkuetasolla liikunnalliset ja taitavat Ajax-tytöt ovat jo herättäneet ihmetystä etelän vastustajissa ja tämän putken jatkumisessa on hieno päästä auttamaan. Monet asiat sisäänrakentuvat ja opitaan tärkeässä 5v5-vaiheessa, siksi näen tärkeäksi seuran panostuksen U9-lapsivaiheeseen.

Valmentajille ja erityisesti koteihin haluan heittää palloa liikunta- ja futisinnostamisen tärkeydestä. Kaikki tiedämme nykypäivän lasten omaehtoisen liikkumisen haasteet ja tämä asettaa meidät kaikki aikuiset entistä tärkeämpään rooliin. Lapsi oppii 90 % liikuntataidoistaan ennen murrosikää ja minkä karhunpalveluksen teemmekään, jos emme nyt aktivoidu ja liiku lasten kanssa.

Ehdin jo vierailla mentoroimissani joukkueissa ja havaitsin, että joukkueissa on innokkaita valmentajia ja tytöillä on erittäin hyvä Ajax-fiilistä korostava meininki päällä. Ajax -valmennuslinjan mukaisesti ajatus on auttaa ja sparrata valmentajia taitoa, tempoa ja monipuolisia liikuntataitoja korostaen. Valmentajat pystyvät rohkealla valmentamiseen heittäytymisellä lisäämään todella paljon innostusta, peliin/leikkiin heittäytymistä ja kehitykselle tärkeää tempoa. Valmentajan työ on myös näyttelemistä ja sellaista monen Ajax-valmentajan käyttämää, kehitystä korreloivaa heittäytymistä soisi näkevän enemmänkin!"

Ajax toivottaa Peten tervetulleeksi seuraan uudessa roolissa!