Liikuntaneuvojaopiskelija Wilma harjoittelussa Ajaxissa
Julkaistu: 21.04.2021 13.43

Liikuntaneuvojaopiskelija Wilma harjoittelussa Ajaxissa

Vuokatin urheiluopiston opiskelija Wilma Rautio suorittaa parhaillaan harjoitteluaan Ajaxissa. Harjoittelujaksoon sisältyy seuraorganisaatioon tutustumista ja monipuolisesti eri-ikäisten jalkapallovalmennukseen perehtymistä. Joukkueissa Wilma on päässyt seuraamaan ja ohjaamaan jalkapalloharjoituksia. Oma ohjauskokemus karttui paljon! Wilma suositteleekin Ajaxin harjoittelupaikkana. Lue alta Wilman esittely!

Olen Wilma Rautio, 17- vuotias opiskelija Oulaisista ja nykyisin asun Vuokatissa opintojen vuoksi. Kiinnostuksen kohteeni on aina ollut liikunta ja urheilu monipuolisesti. Peruskoulun jälkeen hain opiskelemaan Vuokatin Urheiluopistoon, liikuntaneuvojaksi. Aloitin koulun 2019 syksyllä ja olen nyt toisen vuoden opiskelija. Harrastan pesäpalloa ja pelaan Oulaisten Huimassa ja Pattijoen Urheilijoissa. Edellisen harjoittelujaksoni suoritin kotipaikkakunnallani Oulaisten Huiman pesäpallo jaostolla.

Tähän harjoittelujaksoon ajatuksenani oli, että saisin valmennuskokemusta muusta lajista kuin pesäpallosta. Ajatuksena oli myös, että pääsisin seuraamaan suuremman seuraorganisaation toimintaa. Kiinnostukseni oli nähdä monipuolisesti jalkapallovalmennusta eri ikäluokissa. Kuulin sukulaisiltani Ajaxista ja päätin kysyä seuralta harjoittelupaikkaa. Suoritin harjoittelun helmi-huhtikuun aikana. Harjoittelun aihe oli valmentajana toimiminen seurassa. Tehtäviini kuului jalkapallo harjoitusten seuraaminen ja ohjaaminen. Harjoittelujakson alussa seurasin muun muassa minkälaisia laji- ja oheisharjoitteluita jalkapalloon kuuluu. Harjoittelujakson aikana pääsin näkemään paljon eri ikäikäisten joukkueiden harjoittelua monipuolisesti. Sain paljon tietoa ja erilaisia näkemyksiä valmennukseen liittyen. Pääsin myös itse paljon ohjaamaan ja olemaan apuna harjoitteissa.

Harjoittelu Ajaxilla oli todella antoisa ja mukava kokemus. Valmennustiimissä ja muun henkilöstön kanssa oli mukava ja luonteva työskennellä. Harjoittelu paikkana Ajaxia voin suositella muillekin!