Ajaxille menestystä Kaleva Cupissa - pojille mestaruus, tytöille hopeaa!
Julkaistu: 30.08.2022 08.09

Ajaxille menestystä Kaleva Cupissa - pojille mestaruus, tytöille hopeaa!

Ajaxille poikien Kaleva cup -mestaruus!

Perinteinen Pohjois-Suomen nappulamestaruusturnaus, Kaleva Cup pelattiin kesäisissä tunnelmissa 26.-28.8.2022 jo 53. kerran. Luonnollisesti seurastamme oli edustus niin poika- kuin tyttösarjassakin ja 25v-juhlavuoden kunniaksi menestystäkin tuli roppakaupalla! Kun viime vuonna Ajax teki historiaa voittamalla tyttöjen Kaleva Cupin ensimmäistä kertaa, tänä vuonna Ajax päätti pitkän 16 vuoden odotuksen poikien mestaruudesta voittamalla finaalissa RoPS:n selvin 4-0 lukemin. Edellinen ja tähän mennessä ainoa poikien Kaleva Cupin voitto oli tullut vuonna 2006 ikäluokalla -94.

Vastuuvalmentaja Mikko Väänäsen raportti:

Lähdimme turnaukseen pelaamaan peli kerrallaan teemana oli keskittyä hetkeen. Monessa aikaisemmassa tapahtumassa ajatus on tahtonut lähteä harhailemaan liian aikaisin liian pitkälle.

Alkulohkon kaikki neljä peliä (OLS sininen, RoPS, FC Kemi ja FC Santa Claus) joukkue selvitti puhtaalla pelillä vakuuttavasti maalierolla 21-2. Välierässä peli Tervareita vastaan olikin sitten eri tiukkaa vääntöä. Tervarit saivat tiukan prässin ansiosta sekoitettua meidän omaa pallollista peliä. Pelin alku oli Ajaxin hallintaa, mutta jostakin syystä 1-0 johto ei tuonutkaan rentoutta, vaan ylimääräistä jännitystä otteisiin. 1.jakson loppupuolen pallo oli enemmän Ajaxin kenttäpuoliskolla. Aaron Siivikko torjui hienosti 1. Tervareille tuomitun rankkarin, mutta toiselle rankkarille hänkään ei voinut mitään.

Toisella jaksolla molemmilla joukkueilla oli omat hetkensä, mutta tasatilanteessa päädyttiin rankkarikisaan. Jännittävässä tilanteessa halukkaita rankkarin vetäjiä ei ollut liiaksi asti. Arttu, Aapo ja Kalle laukoivat pallot varmasti maaliin, vaikka poikien mukaan jalat olivat makaronia rankkaripisteelle kävellessä. Riemukas voitto ja kova jännitys purkautui monella kyynelillä. Tilanteesta pojat saivat varmasti oppia käsitellä ajatuksia ja tunteita näin jännittävässä tilanteessa.

Välierän jälkeen saimme rentoutua kenttien lähellä sijaitsevissa Vuolle Opiston tiloissa ja täydentää energiavarastoja jojojen taikomilla välipaloilla. Energiaa olikin niin hyvin, ettei RoPSilla ollut finaalissa mahdollisuuksia. Vakuuttavan peliesityksen jälkeen pojat saivat juhlia Kaleva cupin voittoa. Edellisestä Ajaxin poikien mestaruudesta olikin ehtiä kulua 16 vuotta, joten oli jo aikakin kannun suunnata Kempeleeseen.

Kaikki pelaamassa olleet 14 poikaa täyttivät hyvin oman ruutunsa. Jalkapallo on joukkuepeli ja kaikkien panos on tärkeä. Niin pelaamassa olleiden kuin myös niiden reilun 20 Ajax P10 pelaajan, jotka eivät nyt olleet pelaamassa. Tästä on hyvä jatkaa harjoittelua kohti seuraavia haasteita.

Seura onnittelee mestaruusjoukkuetta hienosta saavutuksesta sekä kiittää valmennusta ja taustatiimiä erinomaisesta työstä joukkueen eteen!

Kaleva Cup 2022 mestarijoukkue, Ajax P10! Vas. Aatu Haapalainen, Eetu Rautakoski, Eeli Keskinarkaus, Juuso Roininen, Arttu Tervonen, Pekko Aho, Aaron Siivikko (c), Aapo Sanaksenaho, Jarkko Ojantakanen, Ilja Kivioja, Santeri Heikkilä, Kalle Kiviniemi, Viljami Leinonen, Anton Strömmer. Päävalmentaja Mikko Väänänen, valmentajat Antti-Juhani Koirikivi, Jani Haapalainen, Mika Leinonen, Erno Sanaksenaho sekä Pekka Tervonen ja joukkueenjohtajat Juha Rautakoski ja Jussi Roininen.

Ajax eteni Kaleva Cup -finaaliin tytöissä - hopeaa tällä kertaa

Kaleva Cupin 2022 tyttösarjassa Ajax sai jalkeille vahvan joukkueen, jonka ennakoitiin kamppailevan kärkisijoista. Ja näinhän siinä kävikin, sillä Ajaxin putki tyttöjen Kaleva Cup -finaalipaikkojen osalta kasvoi jo kolmeen. Finaalissa vastaan asettui RoPS, jota vastaan alkusarjan ottelu oli päättynyt lukemiin 3-3. Finaalissa RoPS nosti tasoaan enemmän kuin Ajax ollen finaalissa parempi lukemin 2-0.

Vastuuvalmentaja Petri Turunen toteaa tuoreeltaan joukkueensa taivalta seuraavasti:

"Aivan ei riittänyt finaalissa voittoon asti. RoPS voitti ansaitusti, heidän kärkiyksilöiden erikoistaito oli ratkaisuroolissa. Valmennustiimin sopii olla ylpeitä tytöistämme. Ja pitää myös muistaa, että meillä on yhteensä 35 futisinnostunutta tyttöä, osan ollessa nyt fani- tai kotijoukoissa. He ovat liikunnallisia, periksiantamattomia ja peliin heittäytyviä. Tulevasta sen verran, että minusta perspektiivin pitää pysyä edelleen pitkänä, jotta lopettamisia ei turhaan tulisi alkavassa vaikeassa 13-15 vuoden iässä. Marit Björgen kiristi urheiluruuvia 22-vuotiaana ja ehti voittaa jonkun mitalin, eli sinänsä meillä ei tulisi olla kiire. Harjoitettavuutta on olemassa ja aika tulee näyttämään, mihin kenenkin innostus johtaa, kun mennään enemmän urheilemista kohti."

Seura onnittelee joukkuetta hyvästä suorituksesta! Kiitoksen myös valmennukselle ja taustatiimille kärsivällisestä ja pitkäjänteisestä työstä joukkueen eteen!

Ajax tyttöjen Kaleva Cup 2022 -hopeajoukkue (Ajax T1011)! Minja Ahvenlampi, Aava Turunen, Minttu Myllyaho, Emma Repo, Minni Hämäläinen, Siiri Pökkylä, Alisa Karvonen, Minea Linna (c), Anni Rauhala, Linnea Luukkonen, Veera Piisilä, Saimi Kaiponen. Päävalmentaja Petri Turunen, valmentajat Teemu Kelloniemi, Juha Pökkylä ja Jani Luukkonen, joukkueenjohtaja Teemu Kelloniemi ja huoltaja Tiina Luukkonen.

AJAX-SARKKIRANTA

Jalkapalloa jokaiselle kohti omaa huippua

Hyvä fiilis! – Luottamus – Laatu – Yhteisöllisyys