Valmennuspäällikkö Ville Rautio ei pelkää hypätä isoihin saappaisiin
Ajax-Sarkkiranta ryJulkaistu: 06.08.2024 09.56

Valmennuspäällikkö Ville Rautio ei pelkää hypätä isoihin saappaisiin

Ville Rautio,32, on aloittanut Ajax-Sarkkirannan valmennuspäällikkönä elokuun alusta. Rautio astuu valmennuspäällikön tehtävään harvinaisesti puheenjohtajan paikalta. Nimitys merkitsee sitä, että syyskokouksessa seuralle valitaan uusi nokkamies tai -nainen. Siihen asti varapuheenjohtaja Juho Jaakola toimii vt. puheenjohtajana. Raution edeltäjä Mikko Väänänen palaa toiseen siviiliammattiinsa opettajaksi Linnakankaan kouluun.

Väänäsen tavoin Raution oma siviilitausta on koulumaailmasta. Hän on historiaa pääaineenaan opiskellut filosofian maisteri, joka on muutaman viime vuoden tehnyt aineenopettajan töitä Raahessa ja Kempeleessä. Ennen valmistumistaan Rautio ehti tehdä myös sijaisuuksia, mutta jo muistojen lehdille painunut koronaepidemia toi mutkia matkaan.

- Koronaepidemia sulki koulut ja työt loppuivat kuin seinään. Silloin oli hyvä niin sanotusti aikuistua ja tehdä gradu valmiiksi, Rautio kertaa ammatillista taustaansa.

Kiekko-Ketuissa jääkiekkoa ja Oulun Luistinseurassa jalkapalloa pelanneen Raution urheilu-uran tarina on valmentajalle aika tyypillinen. Seuraavaa Litmasta tai Kurria hänestä ei koskaan tullut, joten suuntautuminen valmennuspolulle oli luontevaa.

- Junioriura loppui yläasteella joksikin aikaa. Sen jälkeen on tullut tahkottua puulaakia ja aladivaria. Edelleen tulee pelattua puulaakia ja viitosdivaria sekä talvisin futsalia, Ajaxin miesten harrastejoukkuetta Playboysia edustava Rautio kertaa urheilu-uraansa.

Kiinnostus valmentamista kohtaan heräsi jo lukio-ikäisenä, mutta silloin vielä muut asiat kiinnostivat enemmän. Lakkiaisten jälkeen aika valmentamiselle ei ollut vielä otollinen, kun asepalveluksen suorittaminen ja yliopistoon pyrkiminen olivat päällimmäisenä. Kiinnostuksestaan huolimatta Rautio päätyi valmentajaksi puolivahingossa vuonna 2016.

- Lapsuuden kaveri ja pelikaveri hoksasi Ajaxin ilmoituksen, että seura haki valmentajia toimintaan. Se kulki coaching academyn nimellä.

- Laitoin viestiä silloiselle valmennuspäällikölle Jalasvaaran Jallulle ja siitä se sitten lähti, Rautio kertaa valmennustiensä aamuhämärää.

Rautio aloitti apuvalmentajana 2007 syntyneiden poikien joukkueessa. Ensin sitä veti Jalasvaara ja seuraavana vuonna Ajaxin nykyinen toiminnanjohtaja Antti Kiviniemi. Ensimmäisen vastuuvalmentajan pestinsä Rautio otti vastaan vuonna 2020, jolloin hän otti hoteisiinsa Ajaxin 2010 syntyneet pojat. Seuraavana vuonna matka jatkui 2009 syntyneisiin, joita Rautio valmensi ensimmäistä kertaa yksin päävastuullisena. Tämän vuoden Rautio on vetänyt 2011 syntyneiden poikien ryhmää.

- Enemmän olen antanut painoarvoa pelaajan kehittymiselle kuin kilpailulliselle menestykselle. Toki jokaista ottelua on aina lähdetty voittamaan, Rautio kertoo valmennusuransa peruskivistä.

- No, Kaleva-turnauksessa olisi ollut kiva menestyä paremmin. Kahdesti oltiin viides ja kerran muistaakseni kuudes, kolminkertainen turnauskävijä velmuilee.

Valmentamisen ohella Rautio on hankkinut UEFA B -tason koulutuksen.

Valmennuspäällikkönä Rautio pääsee toteuttamaan haaveensa ja edellisen työpestinsä päätyttyä hänelle avautui tilaisuus uudelle uralle.

- Jalkapallon parissa työskentely on pitkään ollut haaveena ja tavoitteena. Nyt, kun meille avautui tämä ruutu, päätin hakea. Työnhaku olisi ollut joka tapauksessa edessä, kun määräaikainen sopimus koulussa loppui.

- Ajattelin haasteena sitä, mutta myös mahdollisuutena kehittyä itse jalkapallotoimijana ja valmentajana. Valmennuksellista näkemystä ja omaa osaamista voi kehittää samalla. Hetki tuntui hyvältä ja luonnolliselta, Rautio kertoo.

Pudottautumista puheenjohtajan roolista palkolliseksi hän ei näe ongelmaksi.

- En näe ongelmaksi ja ihan mielellään siirryn työntekijäksi. Puheenjohtajana olo on ollut antoisaa, mutta tämä rooli on minulle huomattavasti luontaisempi. Haalarihommissa olen parhaimmillani.

Rautio perii edeltäjältään melkoisen taakan kannettavakseen. Hän kehuu estoitta Väänäsen aikaa valmennuspäällikkönä.

- Valtavat! Omatkin on kokoa 46, mutta Mikko on jättänyt vielä isommat kengät täytettäväksi. Hän on tehnyt valtavan hyvän työn Ajaxissa, Rautio huudahtaa täytettävien saappaiden koosta.

- Mikolta olen saanut todella paljon ja onneksi hän on alkuvaiheessa mukana perehdyttämässä työhön. Uskon kuitenkin, että ajan myötä pystyn täyttämään Mikon saappaat.

Valmennuspäällikön tehtävässä Rautio ei kuitenkaan aio alkaa Väänäseksi Väänäsen paikalle, vaan hän haluaa tuoda omat vivahteensa ja omat näkemyksensä Ajaxin toimintaan. Muutoksia muuttamisen vuoksi ei ole tulossa.

- Mikko on tehnyt hyvät perustat ja samaan suuntaan ollaan menossa. Kaikkea en ole muuttamassa.

- Aavistuksen verran kaipaan enemmän räväkkyyttä pelitapaan kaipaan. Ollaan taistelevia, ajattelevia ja aktiivisia kentällä, Rautio sanoo ajatuksistaan, mitä hän haluaa ajaxilaisilta pelaajilta nähtävän.

Valmentajille hän haluaa olla aktiivisesti läsnä. Aikaisempaan verrattuna datan käyttöä Rautio haluaa edistää, mutta muistuttaa samalla vanhasta sananlaskusta. Tekniikasta ei saa tulla isäntä, mutta renkinä siitä on paljon hyötyä.

Elokuuta jo eletään, joten visiot saavat vielä odottaa. Käytännön hommia - syyskesän ja syksyn perinteinen urakka - on edessä.

- Valmentajat pitää käydä läpi ja ensi kauden joukkuepaletti saada kasaan. Toivoisin, että saataisiin vanhoja pelaajia mukaan valmentajiksi.