Kaksi joukkuetta jahtaa menestystä Kaleva Cupissa
Ajax-Sarkkiranta ryJulkaistu: 22.08.2024 10.51

Kaksi joukkuetta jahtaa menestystä Kaleva Cupissa

Pitkän historian omaava Kaleva Cup pelataan jälleen tänä viikonloppuna. 12-vuotiaiden poikien ja tyttöjen Pohjois-Suomen nappulamestaruuksista otellaan Heinäpään urheilukeskuksessa perjantain ja sunnuntain välisenä aikana. Tytöt kisaavat perjantaina ja lauantaina, pojat lauantaina ja sunnuntaina. Suurin osa otteluista pelataan Heinäpään tekonurmella, mutta osa poikien otteluista on jouduttu sijoittamaan halliin.

Ajax-Sarkkiranta on saanut mukaan yhden joukkueen molempiin sarjoihin. Poikien sarjassa seuraa edustaa P11, joka pelaa vuotta vanhempien aluesarjan korkeimmalla tasolla Ykkösessä. Ajax sijoittui kevätkierroksen A-lohkossa kuudenneksi ja nappasi viimeisen paikan turnaukseen. Seitsemänneksi sijoittunut Kajaanin Haka pääsi täydennysjoukkueena mukaan.

Ajax arvottiin kivenkovaan B-lohkoon, jossa ovat mukana kevätkierroksen ylivoimaiset lohkovoittajat OLS/Keltainen ja OLS/Sininen. Kajaanin Haka ja Tornion Pallo-47 ovat lohkon muut vastustajat.

Haukiputaan Pallo, Kajaanin Palloilijat, Limingan Pallokarhut, Rovaniemen Palloseura ja Tervarit-juniorit muodostavat A-lohkon. Tervarit-jun, RoPS ja HauPa lienevät varmimmin tyrkyllä välieriin, jonne pääsee kaksi parasta joukkuetta kummastakin lohkosta.

Keskinäisten voimasuhteiden arvioiminen on kuitenkin haastavaa, sillä HauPa pelasi kevään eri lohkossa kuin RoPS ja Tervarit. Syyskierroksen sarjassa HauPa on pelannut RoPS:aa vastaan häviten maalein 4-5. Oman lusikkansa välieräsoppaan tunkee LiPK. joka on aloittanut syyskierroksen vahvasti viidellä voitolla.

Tyttöjen sarjarakenne on erilainen kuin pojilla, minkä vuoksi osallistumisoikeus Kaleva Cupiin ratkottiin heinäkuussa pelatussa karsintaturnauksessa. Ajaxin T12 lunasti paikan varsinaiseen turnaukseen karsintalohkon yhdellä voitolla, kolmella tasapelillä ja yhdellä tappiolla.

T12 pelaa A-lohkossa, jossa ovat mukana myös FC Santa Claus Juniorit, Oulun Harrastefutis ja Rovaniemen Palloseura. ONS:n kaksi joukkuetta, Limingan Pallokarhut ja Oulunsalon Pallo pelaavat vastakkaisessa lohkossa.

Tyttöjen aluesarja pelataan kahdessa ikäluokassa (T13 ja T12 yhdessä) jaettuna kahteen eri tasoon, minkä vuoksi etukäteisranking tuottaa enemmän harmaita hiuksia kuin poikien.

Kaleva Cup on Suomen vanhin yhtäjaksoisesti järjestetty jalkapalloturnaus. Ensimmäisen kerran Kalevan pokaalista kisattiin jo vuonna 1970 eli viikonlopun turnaus on järjestyksessään 55:s perättäinen.

Oulun Kärpät voitti ensimmäisen mestaruuden. Sen jälkeen Oulun Luistinseura ja Oulun Työväen Palloilijat ovat olleet ylivoimaisesti menestyksekkäimmät seurat.

Ajax on voittanut turnauksen kahdesti - 2006 ja 2022.

Kaleva Cup oli pitkään ensin 11- ja sen jälkeen 12-vuotiaiden poikien turnaus. Ensimmäinen tyttöjen turnaus pelattiin vuonna 2014.

ONS vastaa tämän vuoden turnauksen järjestelyistä.

Ajaxin alkulohko-ottelut:
T12 / PE 15.00 / TN / Ajax - RoPS
T12 / PE 17.00 / TN / OHF - Ajax
P12 / LA 09.00 / PH / Ajax - TP-47
T12 / LA 10.00 / TN / FC SC J - Ajax
P12 / LA 13.00 / PH / KajHa - Ajax
P12 / LA 15.00 / TN / OLS Keltainen - Ajax
P12 / SU 10.00 / TN / Ajax - OLS Sininen

Tyttöjen mahdolliset jatko-ottelut lauantaina:
Alempi sijoitusottelu klo 12.00 tai välierä klo 14.00 ja mitaliottelu klo 16.30

Poikien mahdolliset jatko-ottelut sunnuntaina:
Alempi sijoitusottelu joko klo 13.30 tai 14.30, tai välierä klo 12.30 ja mitaliottelu joko klo 14.30 tai klo 15.30