Tavoitteena nousu Kolmoseen - Nelosen ylemmän loppusarjan ensimmäinen kotiottelu lauantaina
MiehetJulkaistu: 23.08.2024 12.00

Miesten Nelosen jatkosarjat ovat käynnistyneet. Voitettuaan yksinkertaisena pelatun runkosarjan Ajax-Sarkkiranta sai hyvät lähdöt ylempään jatkosarjaan, jonka ensimmäinen kotiottelu pelataan lauantaina. Ajax saa vieraakseen sarjataulukossa kolmantena olevan Kainuun Ärjyn. Aloitusvihellys kajahtaa Sarkkirannan urheilukeskuksen ruoholla klo 17.00. Ajaxin pelaajien asettamana yksiselitteisenä tavoitteena on nousta Kolmoseen.

Nelosen runkosarja päättyi tasaisissa merkeissä, kun viisi parasta joukkuetta mahtuivat kolmen pisteen suuruisen marginaalin sisään. Ajax voitti runkosarjan 22 pisteellä. HauPa:n reservijoukkue jäi pisteen ja Oulun Tarmo kahden pisteen päähän. FC SC J:n ja Kainuun Ärjyn takamatkaksi muodostui kolme pistettä. KTU selvisi viimeisenä joukkueena ylempään loppusarjaan, mutta sen ero kärkeen oli jo viisi pistettä.

Ajaxin päävalmentaja Jussi Madetoja on tyytyväinen välietapin eli runkosarjan saldoon.

- Voitto oli ansaittu. Pelasimme hyviä otteluita, joissa tehtiin toiseksi eniten ja päästettiin vähiten maaleja.

- Iso rinki oli ja on loppusarjassakin Ajaxin vahvuutena. Meillä on iso ryhmä pelaajia, jotka ovat valmiita ottamaan haasteen vastaan, kun tarve tulee. Hyvä kilpailu pelipaikoista ja -ajasta, Madetoja kertaa runkosarjan tapahtumia.

Ylempi loppusarja on jo alkanut ja sitä on pelattu yksi täysi kierros. Oulun Tarmo ja Kellon Työväen Urheilijat avasivat toisen kierroksen viime viikon lauantaina pelaamalla 2-2 tasapelin.

Ajaxin avaus sujui voitokkaasti, kun se löi KTU:n 4-0. Ilman kommelluksia loppusarjan startti ei kuitenkaan tapahtunut. Ottelu jouduttiin pelaamaan Sarkkirannan stadionilla, koska edeltävänä iltana Kellossa huomattiin virhe uusitun nurmikentän viivojen vedossa. Harmitus on varmasti ollut suuri, sillä ottelun piti olla Kellon kentän avajaistapahtuma.

- KTU on mukava vastustaja, kun joukkue yrittää pelata eikä vain roiskia. Meillä oli kova peli. Ensimmäisellä puoliajalla oltiin pulassa, mutta taukomuutoksien avulla toinen puoliaika oli ihan timanttinen, Madetojaa summaa avausottelua.

Ärjyä vastaan lähdetään kamppailemaan herkullisesta tilanteesta. Voitto heittäisi Ajaxin neljän pisteen karkumatkalle, mikä toisi huoltolaukkuun yhden tappion mahdollistavan varapatruunan. Häviökään ei olisi maailmanloppu - Ajax pysyisi maalieron turvin piikkipaikalla, mutta sarja tiivistyisi entisestään ja voittopaineet tulevissa otteluissa kasvaisivat.

- Hyvä, pelaava joukkue. Odotan tasaväkistä matsia, päävalmentaja tyytyy sanomaan Ärjystä ja säästää tarkemmat tietonsa jaettavaksi pelaajille pukukopin suljettujen ovien takana.

Loppusarjaa varten Ajax on saanut täsmäaseen. Kaksi ja puoli kautta jyväskyläläista FC Blackbirdiä edustanut Jere Tuomaranta on siirtynyt loppukauden mittaisella lainasopimuksella Ajaxin riveihin. Tuomaranta on oululaisen jalkapallokoulun kasvatti - juniorivuosina hän edusti mm. Rotuaarin Palloa ja OTP:tä.

Täsmäase on mitä sopivin Tuomarantaa kuvaava sana. Blackbirdin paidassa hän pelasi 44 Kolmosen ottelua, joissa hän teki 38 maalia. Sitä ennen verkot heiluivat tiuhaan tahtiin mm. P17 Ykkösessä ja Kakkosessa.

- Mahtava vahvistus meille. Todella liikkuva ja ärhäkkä pelaaja. Maaleja odotetaan Ajaxinkin paidassa, päävalmentaja Madetoja hehkuttaa tuoreinta rekryä.

Ärjyn jälkeen Ajaxin seuraava vastustaja on FC SC J, joka saapuu vieraaksi Sarkkirantaan sunnuntaina syyskuun ensimmäisenä päivänä. Ottelu on osa Ajaxin seurapäivän ohjelmaa, minkä vuoksi Sarkkirannan stadionin lehtereille odotetaan himpun verran enemmän katsojia kuin normaalisti. Esiottelussa pelaavat Ajax ja TP-47, jotka kamppailevat T15 Ykkösen sarjapisteistä. Samaan aikaan naapurissa uutuuttaan hohtavalla tekonurmella pelataan P10 -ikäluokan aluesarjaturnausta.

Ratkaisun avaimet voivat olla käsillä jo torstaina 5. syyskuuta, kun Ajax on Oulun Tarmon vieraana. Kausi päättyy syyskuun puolivälissä kotiotteluun HauPa:n reservejä vastaan.